ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ "ΤΡΟΙΚΑ"
ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση
του ανταγωνισμού στις ανοικτές αγορές
Νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα
Μέτρα νια τα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής τoυ Κεφαλαίου Β του Ν. 3919/2011
Πριν την εκταμίευση, υιοθετείται νομοθεσία με την οποία:
- Τροποποιεί ή καταργεί διατάξεις σχετικές με την τιμολόγηση και με την πρόσβαση και άσκηση επαγγελματικών ή οικονομικών δραστηριοτήτων που αντίκεινται στο Ν. 3919/2011, το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις αρχές του ανταγωνισμού. Ειδικότερα, η νομοθεσία:
- Τροποποιεί το άρθρο 6 του Ν. 3919/2011 και προβλέπει την ελευθερία σύστασης δικηγορικών εταιρειών και την ελευθερία ίδρυσης υποκαταστημάτων στην Ελλάδα.
- Τροποποιεί το άρθρο 21.2 του Κώδικα περί Δικηγόρων και αίρει ί) την πλήρη απαγόρευση διορισμού ή επαναδιορισμού ως δικηγόρων των δημόσιων διοικητικών υπαλλήλων, στρατιωτικών υπαλλήλων, υπαλλήλων των σωμάτων ασφαλείας, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των συμβολαιογράφων, μετά την αποχώρησή τους από την υπηρεσία τους και ii) την πλήρη απαγόρευση του επαναδιορισμού δικηγόρων που έχουν παραιτηθεί από το δικηγορικό λειτούργημα,
- Τροποποιεί το άρθρο 41 του Ν.Δ. 3026/1954 και επιτρέπει στους συμβολαιογράφους να διενεργούν έρευνες τίτλων ιδιοκτησίας και να ετοιμάζουν τη σχετική έκθεση με απόδειξη αμοιβής η οποία καθορίζεται ελεύθερα με έγγραφη συμφωνία με τον πελάτη,
- Καταργεί το άρθρο 42.1 του Ν.Δ. 3026/1954, σχετικά με την υποχρεωτική παράσταση του δικηγόρου στην κατάρτιση σχεδίων .εγγράφων ενώπιον συμβολαιογράφου για μια σειρά νομικών μεταβιβάσεων,
- Καταργεί το άρθρο 63Α του Ν.Δ. 3026/1954 και αυξάνει τον αριθμό εντολέων στους οποίους μπορεί ένας δικηγόρος να παρέχει τις υπηρεσίες του με πάγια περιοδική αμοιβή.
- Καταργεί το άρθρο 92.2 του Ν.Δ, 3026/1954 και προβλέπει τον καθορισμό με υπουργική απόφαση του ελάχιστου ποσού που οφείλεται στους δικηγόρους που αμείβονται μόνο για τις υπηρεσίες που προσφέρουν με πάγια περιοδική αμοιβή. Με την επιφύλαξη ύπαρξης κανόνων αμοιβής για τους ασκούμενους δικηγόρους.
- Καταργεί το άρθρο 92Α του Ν.Δ. 3026/1954 και προβλέπει τα σχετικά με την κλίμακα των ελάχιστων μηνιαίων ποσών που οφείλονται στους δικηγόρους που αμείβονται με πάγια περιοδική αμοιβή,
- Τροποποιεί το άρθρο 4γ του Ν. 3898/2010 για τη Διαμεσολάβηση στις Αστικές και Εμπορικές Υποθέσεις και επιτρέπει σε μη δικηγόρους να αδειοδοτούνται ως διαμεσολαβητές σε υποθέσεις εκτός των περιπτώσεων διασυνοριακής διαμεσολάβησης.
Επιπλέον, η Κυβέρνηση υιοθετεί νομοθεσία IQ2- 2012] με την οποία:
- Αίρει την πλήρη απαγόρευση των εμπορικών επικοινωνιών στα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα και διασφαλίζει ότι οι επαγγελματικοί κανόνες περί εμπορικών επικοινωνιών δεν εμπεριέχουν διακρίσεις, δικαιολογούνται από κάποιον υπέρτερο λόγο δημοσίου συμφέροντος και είναι αναλογικοί.
- Ενισχύουν τη διαφάνεια στη λειτουργία των επαγγελματικών φορέων μέσω της δημοσίευσης στην ιστοσελίδα κάθε επαγγελματικής ένωσης των ακόλουθων πληροφοριών:
- Των ετήσιων λογιστικών καταστάσεων της επαγγελματικής ένωσης, ο Της αμοιβής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, κατανεμημένης κατά αξίωμα.
- Των ποσών των ισχυουσών εισφορών κατανεμημένων ανά είδος και ανά είδος υπηρεσίας που παρέχεται από την επαγγελματική ένωση καθώς και των κανόνων υπολογισμού και εφαρμογής τους.
- Στατιστικών και συνολικών στοιχείων σχετικών με τις επιβαλλόμενες πειθαρχικές κυρώσεις, πάντοτε σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ο Στατιστικών και συνολικών στοιχείων σχετικών με τις αξιώσεις και προσφυγές που υποβάλλονται από καταναλωτές ή οργανισμούς και τους λόγους αποδοχής ή απόρριψης την αξίωση ή την προσφυγή, πάντοτε σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα,
- Οποιασδήποτε μεταβολής στους επαγγελματικούς κανόνες δεοντολογίας, εάν υπάρχουν.
- Των κανόνων που αναφέρονται σε ασυμβίβαστα και σε περιπτώσεις σύγκρουσης συμφερόντων που αφορούν στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
Πρόσθετα μέτρα για τα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα
Σχετικά με τις πάγιες αμοιβές που εφαρμόζονται στα κύρια νομοθετικώς κατοχυρωμένα
επαγγέλματα:
- Για τα νομικά επαγγέλματα, η Κυβέρνηση εκδίδει Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο αναπροσαρμόζονται τα ισχύοντα ποσοστά επί των ποσών αναφοράς (άρθρο 96.2 Κώδικα περί Δικηγόρων, όπως τροποποιήθηκε από τον Ν. 3919/2011), που καθορίζει προκαταβαλλόμενα ποσά για κάθε διαδικαστική ενέργεια ή δικαστική παράσταση (π.χ. ορίζει ένα σύστημα προκαταβαλλόμενων παγίων/συμφωνημένων ποσών για κάθε διαδικαστική ενέργεια ή παράσταση δικηγόρου που δεν συνδέεται με ένα συγκεκριμένο «ποσό αναφοράς»). [Q1-2012]
- Η Κυβέρνηση διενεργεί μια εκτίμηση αναφορικά με την έκταση στην οποία οι εισφοράς των δικηγόρων και αρχιτεκτόνων που προορίζονται για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των επαγγελματικών τους ενώσεων είναι λογικές, αναλογικές και δικαιολογημένες. [Q1-2012]
- Η Κυβέρνηση εντοπίζει μέτρα για την αποσύνδεση της φορολογίας, των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, των μερισμάτων (εάν υπάρχουν) και των καταβολών προς τις επαγγελματικές ενώσεις μέσω των δικηγορικών αμοιβών. [Q1-2012]
- Η Κυβέρνηση ορίζει τις εισφορές των δικηγόρων και μηχανικών προς τις επαγγελματικές τους ενώσεις που αντανακλούν τα λειτουργικά έξοδα των υπηρεσιών που παρέχονται από τις ενώσεις αυτές. Οι εισφορές αυτές καταβάλλονται περιοδικά και δεν συνδέονται με τις τιμές που επιβάλλονται από τα επαγγέλματα. [Q2-2012]
Επιχειρηματικό περιβάλλον
Πακέτο μεταρρυθμιστικών μέτρων νια τη Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος
Πριν το τέλος Μαρτίου 2012, η Κυβέρνηση επίσης
- Θα καταργήσει το άρθρο 12.2 του Ν. 3853/2010, προβλέποντας ότι οι σύλλογοι των συμβολαιογράφων και των δικηγόρων θα προτείνουν σχέδια υποδειγμάτων εταιρικών καταστατικών πριν την έκδοση της προβλεπόμενης σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
4.5 Για τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος
Για τη βελτίωση της λειτουργίας του δικαστικού συστήματος, η οποία είναι απαραίτητη για την εύρυθμη και δίκαιη λειτουργία της οικονομίας, και με tην επιφύλαξη των συνταγματικών αρχών και την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, η Κυβέρνηση:
(Α) εξασφαλίζει την αποτελεσματική και έγκαιρη εφαρμογή των συμβάσεων, των κανόνων ανταγωνισμού και των δικαστικών αποφάσεων,
(Β) αυξάνει την αποτελεσματικότητα με την υιοθέτηση οργανωτικών αλλαγών στα δικαστήρια,
(Γ) επιταχύνει την απονομή της δικαιοσύνης με την εκκαθάριση των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων και τη διευκόλυνση μηχανισμών εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
Συγκεκριμένα, η Κυβέρνηση υποβάλλει το σχέδιο νόμου-για την αντιμετώπιση ζητημάτων δίκαιης δίκης και αρνησιδικίας στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, το οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει μια τροποποίηση του νόμου 1756/1988 σχετικά με την οργάνωση των δικαστηρίων και την κατάσταση των δικαστικών υπαλλήλων και υιοθέτηση αποτρεπτικών μέτρων έναντι μη συνεργάσιμων οφειλετών στις υποθέσεις αναγκαστικής εκτέλεσης, με σκοπό να εγκριθεί κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κοινοβουλευτικής περιόδου. [Q1-2012]
Η Κυβέρνηση συνιστά μια ομάδα εργασίας, στην οποία θα αντιπροσωπεύονται ευρέως τα μέλη της νομικής κοινότητας, και στην οποία θα συμμετέχουν ενδεικτικά και όχι περιοριστικά ακαδημαϊκοί, δικηγόροι, δικηγόροι με έμμισθη εντολή και δικηγόροι από άλλα κράτη μέλη της EE, που έχουν εγκατασταθεί ή προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα, προκειμένου να επανεξετάσουν τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, αναφορικά μεταξύ άλλων, με (i) τη διαχείριση δικαστικών υποθέσεων, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας διαγραφής των αδρανών υποθέσεων από τα δικαστικά μητρώα (πινάκια/εκθέματα), (ii) την απαλλαγή των δικαστών από μη δικαστικά καθήκοντα, όπως προσημειώσει υποθήκης ακίνητης περιουσίας, σύσταση και λύση εταιρικών νομικών προσώπων και συναινετικές/μη δικαστικές υποθέσεις οικογενειακού δικαίου, iii) την εκτέλεση των αποφάσεων και των διαταγών πληρωμής, ιδίως των περιπτώσεων αξιώσεων μικρών ποσών με στόχο τη μείωση του ρόλου του δικαστή σε αυτές τις διαδικασίες, και iv) την επιβολή κανονιστικών προθεσμιών για τις δικαστικές διαδικασίες, ιδίως νια τις διαδικασίες ασφαλιστικών μέτρων και την εκτέλεση οφειλών και υποθέσεων πτωχευτικού δικαίου. Για τους σκοπούς του παρόντος μνημονίου, διαχείριση δικαστικών υποθέσεων νοείται η δυνατότητα των δικαστών να συμμετάσχουν σε πρώιμο στάδιο για τον εντοπισμό των ουσιωδών πραγματικών και νομικών ζητημάτων της διαφοράς μεταξύ των μερών, απαιτούν από τους δικηγόρους και τους διαδίκους να συμμετέχουν σε συνεδριάσεις πριν την εκδίκαση της υπόθεσης και να διαχειρίζονται τη διαδικασία και την εξέλιξη της υπόθεσης, προκειμένου να επιτυγχάνεται η χρονικά συντομότερη και πιο αποτελεσματική από πλευράς κόστους επίλυση της διαφοράς. [Q1-2012]
Προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο της υπάρχουσας ομάδας εργασίας, η οποία έχει το αναλάβει το έργο να σχεδιάσει ένα πλαίσιο απόδοσης για τα δικαστήρια, η Κυβέρνηση θα συντάξει και δημοσιεύσει τις πληροφορίες που αναφέρονται στο Παράρτημα 2.
Η Κυβέρνηση παρουσιάζει μια ποιοτική μελέτη σχετικά με τα ποσοστά ανάκτησης στο πλαίσιο της αναγκαστικής εκτέλεσης, αξιολογώντας τα ποσοστά επιτυχίας και την αποτελεσματικότητα των διαφόρων τρόπων εκτέλεσης. [Q12012].
Η Κυβέρνηση επιτρέπει τη πρόσβαση στο νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα του διαμεσολαβητή σε μη δικηγόρους, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις για τα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα και παρουσιάζει ένα σχέδιο δράσης για τη διασφάλιση ότι μη δικηγόροι θα δύνανται να προσφέρουν υπηρεσίες διαμεσολάβησης. [Q12012]
Μετά την υποβολή του σχεδίου δράσης για τη μείωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων σε όλα τα διοικητικά δικαστήρια και διοικητικά εφετεία τον Ιανουάριο του 2012 το οποίο προβλέπει ενδιάμεσους στόχους για τη μείωση των εκκρεμών υποθέσεων κατά τουλάχιστον 50% μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012, κατά ποσοστό τουλάχιστον 80% μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2012 και για την πλήρη εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων μέχρι to τέλος Ιουλίου 2013, η Κυβέρνηση παρουσιάζει μέχρι το τέλος Μαΐου 2012 και στη συνέχεια μία φορά ανά τρίμηνο επικαιροποιημένα και περαιτέρω επεξεργασμένα σχέδια δράσης (εξασφαλίζοντας ότι δίδεται προτεραιότητα σε υποθέσεις με αντικείμενο μεγάλης αξίας -δηλαδή πάνω από € 1 εκατομμύριο0 και λαμβάνει διορθωτικά μέτρα σε περίπτωση αναμενόμενων ή πραγματικών αποκλίσεων.
Η ομάδα εργασίας με αντικείμενο την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, προκειμένου να ευθυγραμμιστεί, με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, θα προετοιμάσει ένα συνοπτικό έγγραφο, στα οποίο θα προσδιορίζονται τα βασικά θέματα και σημεία συμφόρησης κατά την προδικασία, τη δίκη και το στάδιο αναγκαστικής εκτέλεσης αστικών υποθέσεων, παραδείγματα των οποίων περιγράφονται ανωτέρω, και θα καθορίζονται προτεινόμενες λύσεις σε γενικές γραμμές. [Q2 2012]
Η Κυβέρνηση υιοθετεί Προεδρικό Διάταγμα που προβλέπει τον εξορθολογισμό και την αναδιοργάνωση των Ειρηνοδικείων και την κατανομή του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών για τη νέα δομή των Ειρηνοδικείων που προκύπτουν από αυτή τη μεταρρύθμιση. [Q2 2012]
Η κυβέρνηση προετοιμάζει μία στρατηγική για την ενεργό προώθηση της προδικαστικής συνδιαλλαγής, της διαμεσολάβησης και της διαιτησίας, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι ένας σημαντικός αριθμός πολιτών και επιχειρήσεων κάνουν χρήση αυτών των εναλλακτικών τρόπων επίλυσης διαφορών. [Q2 2012]
Ξεκινώντας από το τέλος Ιουνίου 2012, η Κυβέρνηση επικαιροποιεί και βελτιώνει κάθε τρίμηνο το σχέδιο δράσης για την ηλεκτρονική δικαιοσύνη (e-justice) του Δεκεμβρίου 2011, για τη χρήση της ηλεκτρονικής υποβολής και παρακολούθηση της κατάστασης των υποθέσεων σε όλα τα δικαστήρια της χώρας και για την ηλεκτρονική κατάθεση. Οι ενημερώσεις θα περιλαμβάνουν προθεσμίες για την αξιολόγηση και την ολοκλήρωση των πιλοτικών προγραμμάτων και πληροφοριών σχετικά με την επέκταση της ηλεκτρονικής καταχώρισης και ηλεκτρονικής παρακολούθησης σε όλα τα δικαστήρια μέχρι το τέλος-2013.
Μέχρι το τέλος Αυγούστου 2012, n Κυβέρνηση, βασιζόμενη στη μελέτη της συσσώρευσης εκκρεμών μη φορολογικών υποθέσεων στα δικαστήρια, η οποία πραγματοποιείται από κοινού με ένα εξωτερικό σώμα εμπειρογνωμόνων και θα παρουσιασθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012, παρουσιάζει ένα σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση αυτών των καθυστερήσεων τουλάχιστον 50% μέχρι το τέλος Ιουλίου 2013 και ξεκινάει την εφαρμογή του σχεδίου δράσης.
Η Κυβέρνηση διαμορφώνει ομάδες εργασίας, προκειμένου να συζητήσουν τα πορίσματα και τις συστάσεις του εγγράφων προβληματισμού που συνέταξε η ομάδα εργασίας για την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Αυτές οι ομάδες εργασίας θα επιτρέψουν ευρεία διαβούλευση με τους εγχώριους φορείς και τη συμμετοχή διεθνών εμπειρογνωμόνων στον τομέα της πολιτικής δικονομίας. [Q12012].
Η κυβέρνηση διεξάγει μια έκθεση εκτίμησης κατά πόσον η ψήφιση του Ν. 3898/2010 σχετικά με τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις έχει αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα και παρουσιάζει στοιχεία και ανάλυση σχετικά με το κόστος, το χρόνο και τα ποσοστά επιτυχίας που συνδέονται με την εκτέλεση των συμφωνιών που προκύπτουν από την εναλλακτική επίλυση διαφορών σε σχέση με την εκτέλεση των δικαστικών αποφάσεων. [Q4 2012]
Η ομάδα εργασίας για την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας προετοιμάζει ένα λεπτομερές έγγραφο που περιγράφει τις βασικές προτάσεις για τροποποιήσεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. [Q4 2012]
Η κυβέρνηση υλοποιεί το Προεδρικό Διάταγμα σχετικά με τη μεταρρύθμιση των Ειρηνοδικείων με τη δημιουργία νέας δομής τους, την πλήρωση κενών θέσεων με τους αποφοίτους της Εθνικής Σχολής Δικαστών και ανακατανομή των δικαστών και του διοικητικού προσωπικού με βάση τους υπάρχοντες διαθέσιμους πόρους της δημόσιας διοίκησης και της διοίκησης των δικαστηρίων. [Q42012]
Η Κυβέρνηση δρομολογεί, από κοινού με ένα εξωτερικό σώμα εμπειρογνωμόνων, μια μελέτη σχετικά με το κόστος των αστικών δικαστικών διαφορών, της πρόσφατης αύξησης και των αποτελεσμάτων επί του όγκου εργασίας των αστικών δικαστηρίων, με τις συστάσεις μέχρι το τέλος του 2013[Q2 2013]